dijous, 19 d’abril del 2012

Característiques de personalitat

En aquests dies m'he posat a investigar i aprofundir una mica més en el tema dels nens/es amb altes capacitats. I és que he considerat necessari englobar aquelles característiques de personalitat que a nivell teòric es considera que el nen/a amb altes capacitats solen reunir.
El treball realitzat fins ara (d'observacions i realitzacions de diverses proves), m'ha ajudat a poder conèixer i palpar la realitat d'aquests alumnes, i realment a identificar un patró de personalitat que moltes vegades difereixen molts els uns dels altres.
Això mateix i amb la intenció de poder orientar el camí ha seguir en la meva última fase d'intervenció, voldria incloure les característiques que he pogut emmarcar, partint de diferents documents, i principalment d'una recerca via internet que també us voldria incloure per si voleu aprofundir.
Aquest primer emmarcament realitzat l'he pogut compartir amb la meva tutora, la qual ha trobat encertat que en el posterior treball que realitzaré per al centre, puguem incloure, ja que serà una pauta que ajudi als docents a tenir present durant el seu treball a l'aula amb el conjunt de l'alumnat i en particular amb els alumnes amb altes capacitats, per poder conèixer el per què de la seva actuació i comportament en determinades ocasions, per plantejar un treball a priori que eviti possibles situacions desmotivants o conflictives.
Alhora aquest primer treball realitzat penso que m'ajudarà en l'anàlisi dels resultats obtinguts en les diverses proves, per poder esbrinar si comparteixen característiques o patrons de comportament similars, que ajudin a perfilar la seva personalitat, confirmant o no, els items que he reunit en el meu document.
Espero que us sigui d'interès i que si voleu aportar o comentar qualsevol punt, serà benvingut per poder millorar la meva pròpia pràctica i intervenció:

CARACTERÍSTIQUES:
POSSIBLES PROBLEMES ASSOCIATS:
Realitzen amb facilitat i rapidesa els aprenentatges. Tenen gran capacitat per l'abstracció i el raonament lògic i crític. Veuen relacions entre idees i successos.
S'avorreixen fàcilment i poden arribar a sentir-se frustrats. No els hi agrada la monotonia, les repeticions i el currículum superficial. Poden arribar a amagar les seves capacitats per a ser acceptats. Les actituds dels adults poden interpretar-les de manera negativa.
Nivell alt d'activació.
La inactivitat no va amb aquests alumnes, això fa que quan tota aquesta energia que disposen no pot ser canalitzada cap a objectius del seu interès poden sentir una gran frustració. Solen dormir menys hores que nens/es de la seva edat.

Gran capacitat verbal. Poden aprendre sense dificultat diverses llengües.
El domini del seu discurs, i la seva gran capacitat de raonament pot arribar a ser ofensiu per a l'altre interlocutor. Presenten més dificultats per escoltar els altres. Gran capacitat per manipular si ho desitja o li convé.

Tenen una gran capacitat de concentració; poden ignorar completament el seu entorn quan estan ocupats en les seves tasques. Solen ser persistents en els seus objectius.

No els hi  agrada ser interromputs quan alguna cosa és del seu interès. Els horaris programats no van amb aquests alumnes.
Senten gran curiositat per tot allò que els envolta.
Solen auto adquirir masses responsabilitats i activitats al mateix temps. Poden semblar pedants o obsessius per la seva necessitat d'aprofundir en aspectes que per als seus companys són intranscendents.
Gran capacitat d'observació.
Poden "gravar" literalment qualsevol nova situació extraient conclusions i analitzant amb detall aspectes que per a altres persones passen desapercebuts.
Gran imaginació.
Això pot fer que siguin vistos com "estranys" per part dels altres. Poden sentir-se ofegats si no tenen al seu abast oportunitats creatives.
Mostren una gran sensibilitat i necessiten suport emocional i afectiu.
Cerquen l’èxit. Són vulnerables al fracàs i al rebuig dels seus companys. Senten confusió si els seus pensaments i idees no són tinguts en compte. Es mostren molt sensibles a la crítica.
Preocupació per temes morals i propis dels adults. Són idealistes i estan molt preocupats amb temes com la justícia, la llibertat, el bé i el mal, etc.
Intenten canvis en el seu entorn poc realistes. En no aconseguir-los sorgeix l'enuig, la frustració i fins i tot la depressió. Poden desenvolupar també una actitud cínica.
Es mostren inconformistes i independents davant les normes establertes.
Tendència a qüestionar-ho tot i als reptes. Poden mostrar-se molt intransigents amb la conformitat i amb la rigidesa d'idees.
Sentiment de "ser diferents"
Poden arribar a cert aïllament amb els iguals i a nivell social. També poden percebre que "ser diferents" és una cosa negativa que només els crea problemes.
Solen tenir un agut sentit de l'humor.
Poden utilitzar-lo per atacar als altres de forma inadequada i utilitzant tots els seus recursos verbals. Si el seu peculiar humor no és entès poden sentir-se confusos.
Perfeccionisme.
Solen imposar-se metes altes. Si no les assoleixen arriben a sentir frustració i no volen fer nous intents, provocant sentiments inadequats.

http://www.psicodiagnosis.cat/areageneral/superdotacio-nens-amb-altes-capacitats/index.php  (aquest enllaç ja el vaig incloure en una darrera entrada, la veritat és que és una pàgina amb informació molt interessant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada