En aquests dies m'he posat a investigar i aprofundir una mica més en el tema dels nens/es amb altes capacitats. I és que he considerat necessari englobar aquelles característiques de personalitat que a nivell teòric es considera que el nen/a amb altes capacitats solen reunir.
El treball realitzat fins ara (d'observacions i realitzacions de diverses proves), m'ha ajudat a poder conèixer i palpar la realitat d'aquests alumnes, i realment a identificar un patró de personalitat que moltes vegades difereixen molts els uns dels altres.
Això mateix i amb la intenció de poder orientar el camí ha seguir en la meva última fase d'intervenció, voldria incloure les característiques que he pogut emmarcar, partint de diferents documents, i principalment d'una recerca via internet que també us voldria incloure per si voleu aprofundir.
Aquest primer emmarcament realitzat l'he pogut compartir amb la meva tutora, la qual ha trobat encertat que en el posterior treball que realitzaré per al centre, puguem incloure, ja que serà una pauta que ajudi als docents a tenir present durant el seu treball a l'aula amb el conjunt de l'alumnat i en particular amb els alumnes amb altes capacitats, per poder conèixer el per què de la seva actuació i comportament en determinades ocasions, per plantejar un treball a priori que eviti possibles situacions desmotivants o conflictives.
Alhora aquest primer treball realitzat penso que m'ajudarà en l'anàlisi dels resultats obtinguts en les diverses proves, per poder esbrinar si comparteixen característiques o patrons de comportament similars, que ajudin a perfilar la seva personalitat, confirmant o no, els items que he reunit en el meu document. 
Espero que us sigui d'interès i que si voleu aportar o comentar qualsevol punt, serà benvingut per poder millorar la meva pròpia pràctica i intervenció:
| CARACTERÍSTIQUES: | POSSIBLES   PROBLEMES ASSOCIATS: | 
| Realitzen amb facilitat   i rapidesa els aprenentatges. Tenen gran capacitat per l'abstracció i el   raonament lògic i crític. Veuen relacions entre idees i successos.  | S'avorreixen fàcilment i poden arribar a sentir-se frustrats.   No els hi agrada la monotonia, les repeticions i el currículum superficial.   Poden arribar a amagar les seves capacitats per a ser acceptats. Les actituds   dels adults poden interpretar-les de manera negativa.  | 
| Nivell alt d'activació. | La inactivitat no va amb aquests alumnes, això fa   que quan tota aquesta energia que disposen no pot ser canalitzada cap a   objectius del seu interès poden sentir una gran frustració. Solen dormir   menys hores que nens/es de la seva edat. | 
| Gran capacitat verbal. Poden aprendre   sense dificultat diverses llengües. | El domini del seu discurs, i la seva gran capacitat   de raonament pot arribar a ser ofensiu per a l'altre interlocutor. Presenten   més dificultats per escoltar els altres. Gran capacitat per manipular si ho   desitja o li convé.  | 
| Tenen una   gran capacitat de concentració;   poden ignorar completament el seu entorn quan estan ocupats en les seves   tasques. Solen ser persistents en els seus objectius. | No els hi    agrada ser interromputs quan alguna cosa és del seu interès. Els horaris   programats no van amb aquests alumnes.  | 
| Senten   gran curiositat per tot allò que   els envolta. | Solen auto adquirir masses responsabilitats i   activitats al mateix temps. Poden semblar pedants o obsessius per la seva   necessitat d'aprofundir en aspectes que per als seus companys són   intranscendents. | 
| Gran   capacitat d'observació. | Poden "gravar" literalment qualsevol nova   situació extraient conclusions i analitzant amb detall aspectes que per a   altres persones passen desapercebuts.  | 
| Gran imaginació. | Això pot fer que siguin vistos com   "estranys" per part dels altres. Poden sentir-se ofegats si no   tenen al seu abast oportunitats creatives.  | 
| Mostren   una gran sensibilitat i necessiten   suport emocional i afectiu. | Cerquen l’èxit. Són vulnerables al fracàs i al   rebuig dels seus companys. Senten confusió si els seus pensaments i idees no   són tinguts en compte. Es mostren molt sensibles a la crítica. | 
| Preocupació   per temes morals i propis dels   adults. Són idealistes i estan molt preocupats amb temes com la justícia, la   llibertat, el bé i el mal, etc. | Intenten canvis en el seu entorn poc realistes. En   no aconseguir-los sorgeix l'enuig, la frustració i fins i tot la depressió.   Poden desenvolupar també una actitud cínica.  | 
| Es mostren   inconformistes i independents   davant les normes establertes. | Tendència a qüestionar-ho tot i als reptes. Poden   mostrar-se molt intransigents amb la conformitat i amb la rigidesa d'idees.  | 
| Sentiment   de "ser diferents" | Poden arribar a cert aïllament amb els iguals i a   nivell social. També poden percebre que "ser diferents" és una cosa   negativa que només els crea problemes.  | 
| Solen   tenir un agut sentit de l'humor. | Poden utilitzar-lo per atacar als altres de forma   inadequada i utilitzant tots els seus recursos verbals. Si el seu peculiar   humor no és entès poden sentir-se confusos.  | 
| Perfeccionisme. | Solen imposar-se metes altes. Si no les assoleixen   arriben a sentir frustració i no volen fer nous intents, provocant sentiments   inadequats. | 
http://www.psicodiagnosis.cat/areageneral/superdotacio-nens-amb-altes-capacitats/index.php  (aquest enllaç ja el vaig incloure en una darrera entrada, la veritat és que és una pàgina amb informació molt interessant.
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada